X
تبلیغات
مهندسی مکانیک - خودروهای گازسوز
مقالات , جزوات و کتاب های مهندسی مکانیک

مقدمه ای بر نحوه کارکرد خودرو های با سوخت گاز طبیعی:

طراحی ، پیش برد و بازاریابی خودروهای سبز ( سازگار با محیط زیست ) چندان کار ساده ای نیست. بهترین شاهد این مدعا این است که همچنان خودروهای بنزینی بر جاده ها فرمانروایی می کنند وسوخت های فسیلی  تقریبا 75 درصد از مصرف انرژی جهان را تشکیل می دهند.همزمان با بالا رفتن قیمت بنزین و نگرانی درباره اثرات زیان بار آن ، خودروهای دو گانه سوز اهمیت ویژه ای می یابند.یک خودرو گاز سوز یا NGV   نمونه ای کامل از یک خودرو دوگانه سوز است. بهره وری سوخت ، سازگاری با محیط زیست و هزینه اشتراک به نسبت کمتر، از مزایای این خودرو هاست.

خودرو هوندا مدل Civic GX در حال سوخت گیری با دستگاه سوخت گیری خانگی

این مقاله به تشریح اصول کلی  NGV (Natural-gas Vehicles)  ها می پردازد  و  با نگاهی به ادعا های بی نظیر در طراحی آنها،  مزایای این تکنولوژی را بررسی می کند.

کشف گاز طبیعی :

بعضی از مححققان معتقدند ، مردم خاورمیانه بین 6000 تا 2000 سال قبل از میلاد گاز طبیعی را کشف کرده بودند. آنها دیده بودند که وقتی صاعقه به منافذ خروجی گاز طبیعی از زمین برخورد می کند، گاز شعله ور می شود. در حدود 211 سال قبل از میلاد چینی ها از سوزاندن گاز طبیعی برای خشک کردن سنگهای نمک موجود در سنگ آهک استفاده می کردند. آنها همچنین اولین چاههای گاز  طبیعی را با دیرک هایی از جنس بامبو (خیزران ) و با امکانات اولیه ساختند. البته فقط می توانستند تا عمق 500 فوت حفاری کنند.

 

گاز طبیعی :

واژه گاز کلمه ای مبهم است چرا که مواد با حالتی مشابه ولی خواصی متفاوت را در بر می گیرد. به طور مثال گازی که به عنوان سوخت در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد یکی از مشتقات نفت خام است. نفت خام ماده ای سیاه و چسبناک و ترکیبی چند جزئی است که در زیر زمین ، بر اثر تجزیه بدن جانوران دریایی باستان و طی سالیان دراز تشکیل می شود.

گاز طبیعی هم از ترکیبات موجودات زنده در باستان به وجود می آید ولی به طور طبیعی به جای حالت مایع، ،شکل گازی به خود میگیرد و معمولا همراه نفت خام خارج می شود.گاز طبیعی  هم از گیاهان زمین  و هم از مواد آلی بدن جانوران آبزی  به وجود آمده است و روی سطح ذخایر نفتی و یا زیر آن قرار می گیرد. معمولا به علت فشار بالای موجود در مخازن ، گاز در نفت خام حل می شود. البته مخازن گاز طبیعی که فقط شامل گاز بوده و نفت خام ندارند نیز وجود دارد.

ترکیبات پایه گاز طبیعی متان و چند هیدروکربن گازی دیگر است .هیدرو کربن ها ترکیباتی آلی هستند که فقط از دو عنصر کربن و هیدروژن تشکیل شده اند. هیدرو کربن های موجود در گاز طبیعی جزو هیدرو کربن های سیر شده هستند چرا که در آن ها ، اتم ها با پیوند یگانه به یکدیگر متصل شده اند. همانطور که در نمودار مشاهده می شود ، متان ساده ترین هیدرو کربن سیر شده است.

 

 همانند بنزین ، گاز طبیعی نیز قابل اشتعال است. یعنی می تواند همچون بنزین ، در یک موتور احتراقی به کار رود. اما تا دهه  1930 از خودرو هایی که بتوانند از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده کنند ، خبری نبود.

انتقال از میدان تا محل مصرف :

ما گاز طبیعی انباشته شده  در مخازن زیر زمین را با حفاری به سطح خاک منتقل می کنیم. یک چاه مدرن که به مته های نوک الماسه مجهز شده باشد ، توانایی حفاری تا عمق حدود 7600 متر را دارا است.

عملیات استخراج و پالایش :

بیشتر چاههای جدید ، همزمان نفت خام و گاز طبیعی استخراج می کنند.بعضی از گاز طبیعی بدون نیاز به عملیات پالایش قابل استفاده اند. اما در بیشتر موارد گاز طبیعی به عملیات پالایش احتیاج دارد. در این عملیات انواع هیدرو کربنها و مواد سیال از گاز طبیعی" مرطوب" تفکیک می شوند تا گاز طبیعی "خشک" به دست آید.گاز طبیعی خشک ، متان خالص است که در بسیاری از موارد از جمله خودروهای گازسوز به کار گرفته می شود.

  در تمام طول قرن نوزدهم استفاده از گاز طبیعی به کاربری های محلی محدود شده بود. چرا که راهی برای انتقال حجم عظیم گاز در مسیر های طولانی وجود نداشت. در سال 1890 با اختراع اتصالات متراکم خط لوله ، امکان انتقال گاز به مایل ها دورتر از منبع  به وجود آمد. پیشرفت هایی که در دو دهه بعد در صنعت لوله کشی به وجود آمد ، انتقال گاز در مسافت های بسیار طولانی را میسر کرد. از سال 1927 تا1931 در آمریکا بیش از ده شبکه بزرگ انتقال گاز ساخته شد و به این ترتیب  گاز طبیعی به عنوان یکی از منابع انرژی پر کاربرد شناخته شد. کمبود نفت در اواخر  دهه 1960 و اوایل 1970 ، باعث افزایش رغبت  نسبت به استفاده از گاز به عنوان یک منبع سوخت به خصوص برای اتومبیل ها شد.

در قسمت بعدی ما در مورد چگونگی طراحی خودروهای گاز سوز بحث خواهیم کرد.

بیو گاز:

گازطبیعی تنها منبع متان نیست. متان همچنین می تواند از تخمیر مواد آلی همچون کود کشاورزی ، در محیطی با اکسیژن کم به دست آید. در این شرایط ، باکتریها مواد مغذی موجود در کود را به عنوان غذا استفاده کرده و متان و کربن دی اکسد به عنوان پسماند تولید می شود. این نوع متان که یک بیو گاز نامیده می شود، میتواند به عنوان سوخت به کار رود.

 

طراحی خودرو های گازسوز :

اصول کلی خودرو های گاز سوز همان قواعد خودروهای بنزینی است . به عبارت دیگر سوخت ( در اینجا گاز طبیعی ) با هوا در یک موتور چهار زمانه مخلوط شده و با جرقه شمع مشتعل می شود تا پیستون را به بالا و پایین حرکت دهد. هر چند تفاوت هایی بین بنزین و گاز از نظر اشتعال پذیری و دمای احتراق وجود دارد (جدول زیر ) ، ولی اساس طرز کار خودروهای گاز سوز مشابه خودروهای بنزینی است.

مشخصات

گاز طبیعی

بنزین

دیزل

قابلیت اشتعال ( درصد حجم در هوا )

5-15

1.4-7.6

0.6-5.5

دمای خودسوزی (°F)

842

572

446

حداکثر دمای شعله(°F)

3423 

3591 

3729 

 البته هنوز تغییراتی برای بهبود عملکرد خودروهای گاز سوز احتیاج است. به طور کلی این تغییرات در تانک ذخیره سوخت ، موتور و بدنه خودرو اعمال می شود.

ذخیره سازی سوخت :

بیشتر خودرو های گاز سوز از گاز طبیعی فشرده شده CNG (compressed natural gas) استفاده میکنند تا مخزن حجم کمتری را اشغال کند.در یک جایگاه سوخت رسانی  ، گاز با فشار 3500-3000 پوند بر اینچ مربع متراکم شده و درون مخزن استوانه ای شکل با فشار بالا پمپ می شود. مخزن معمولا در صندوق عقب یا جلو و یا در زیر بدنه خودرو قرار می گیرد. مخازن ذخیره در ابتدا بزرگ بوده و بیشتر فضای مربوط به بار را در خودرو اشغال میکردند. اما بعدها استوانه های سبکتر موسوم به مخازن یک پارچه تولید شدند. مخازن یک پارچه استوانه هایی از مواد مختلط ( کامپوزیت ها ) هستند که در داخل، شامل یک صفحه پشم شیشه و اسفنج ضربه گیر برای محافظت در تصادفات است. همچنین قطر استوانه ها کمتر شده ، به گونه ای که فضای اشغال شده توسط سه مخزن گاز معادل فضایی است که باک یک خودرو بنزینی به طور معمول اشغال می کند.

  

اصلاحات در موتور :

وقتی که موتور یک خودرو گاز سوز شروع به کار می کند ، جریان گاز از مخزن استوانه ای به ریل سوخت حرکت می کند . نزدیک موتور ، برا ی کاهش فشار،  گاز وارد یک شیر تنظیم فشار می شود. سپس سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای ، سوخت را به درون سیلندرها هدایت می کند. حسگرها و کامپیوترها نسبت هوا به سوخت را در مخلوط تنظیم می کنند تا در هنگام جرقه شمع، کارکرد گاز بهتر باشد. یک موتور گاز طبیعی علاوه بر این ، پیستون هایی متراکم و از آلومینیوم ریخته گری دارد. نشیمنگاه سوپاپ دود از جنس سخت آلیاژ نیکل- تنگستن بوده و دارای مبدل کاتالیزوری مخصوص متان است.

 

  تغییرات در شاسی و بدنه :

ممکن است اصلاحاتی در یک خودرو گاز سوز مورد نیاز باشد تا فضای کافی برای مخزن سوخت وجود داشته باشد. در عقب خودرو ممکن است سیستم تعلیق نیمه دنباله جایگزین حلقه ی عرضی سیستم شود که این در بسیاری ازخودرهای گازسوز به عنوان  استاندارد شناخته شده است. این کار فضای بیشتری در صندوق عقب خودرو باز می کند و در عین حال سواری راحت وهمواری را ارائه می دهد. در این نوع از خودرو های گازسوز همچنین لاستیک زاپاس و جک که برای یک پنچری پیش بینی می شود، حذف شده است.به همین منظور لاستیک هایی استفاده می شود که با وجود پنچری میتوان مدتی را با آنها رانندگی نمودRun-flat به این تایر ها . می گویند.

 

  تفاوت ها در سوخت گیری :

سوخت گیری یک خودرو گاز سوز کمی متفاوت است. دریچه سوخت گیری آن معمولا در جلو خودرو است. البته در بعضی از مدل ها همچون Honda Civic GX این دریچه در عقب قرار دارد . مدت زمان سوخت گیری گاز  با یک پمپ سریع تقریبا مشابه زمان سوخت گیری بنزین یا گازوئیل است.اما در صورت به کار گیری یک پمپ کند، گاز بین 5 تا 8 ساعت پر کردن مخزن زمان می برد. روش دیگر، استفاده از گاز خانگی برای سوخت اتوموبیل است که توسط شرکت هوندا ارائه می شود و سوخت گیری تمام شب طول می کشد.

در قسمت بعدی به بررسی مزایا و معایب خودرو های گازسوز نسبت به خودروهای بنزینی می پردازیم. 

مزایا و معایب :

بزرگترین مزیت خودروهای گازسوز ،کاهش اثرات زیان بار حاصل از احتراق ، در محیط زیست است. خودروهای گازسوز در مقایسه با خودروهای بنزینی ، تا 93 درصد کربن مونوکسید کمتری تولید می کنند. دست یابی به  33 درصد کاهش تولید اکسیدهای مختلف نیتروژن و 50 درصد هیدروکربنهای سیرنشده ، ازدیگر مزایای خودروهای گازسوز در کاهش آلودگی هواست. علاوه بر اینه خودروهای گازسوز در آزادکردن ذرات معلق (PM10 امتیاز بیشتری کسب می کنند. ذرات PM10  باعث رسوب و انتقال ذرات سمی موجود در هوا می شوند. خودروهای گاز سوز در کاربرد دیزل تا 10 برابر ذرات PM10 کمتری تولید می کنند.

دیگر مزایای خودروهای گاز سوز عبارتند از :

این خودروها ایمن ترند. مخزن سوخت گاز ضخیم تر و محکم تر از مخازن ( باک ) بنزین و گازوئیل است.

گاز طبیعی سوخت ارزان تری است.

گاز طبیعی فراوان تر و دسترسی به آن آسان تر است. با بنا کردن یک سیستم خط لوله مناسب تقریبا می توان این سوخت را به  مناطق شهری مختلف و حتی برون شهری انتقال داد.

گاز طبیعی در مقایسه با نفت از ثبات قیمت بیشتری برخوردار است. تجربه نشان داده است که گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت های با پایه نفت خام ، تغییرات قیمت کمتری داشته است. این پایداری قیمت ، برآورد هزینه و برنامه ریزی در استفاده دراز مدت از این سوخت را آسان تر می کند.

 هزینه تعمیر و  نگهداری خودروهای گازسوز  کمتر است. از آنجایی که گاز طبیعی تمیز می سوزد ، بنا بر این فرسودگی و استهلاک ناشی از ضایعات سوخت کمتر است و تعداد دفعات نیاز به تنظیم موتور و تعویض روغن را کاهش می دهد.

 معایب :

یکی از بیشترین شکایاتی که در مورد خودروهای گازسوز مطرح است ، این است که این خودروها به اندازه خودروهای بنزینی جادار و وسیع نیستند. دلیل آن اینست که در خودروهای گازسوز به ناچار حجم قابل توجهی از قسمت بار و صندوق ماشین برای جاسازی سیلندرهای ذخیره گاز اختصاص می یابد.

 علاوه بر این ، طراحی و ساخت این سیلندرها گران است و باعث می شود که به طور کلی ، قیمت تمام شده  یک خودرو گازسوز نسبت به نوع بنزینی آن بالاتر باشد.

 سیلندرهای جا سازی شده در قسمت زیرین خودرو

 مشکل دیگر ، محدود بودن مسافت قابل طی کردن  در خودروهای گازسوز است. که تقریبا نصف یک خودرو بنزینی کارایی دارد. به عنوان مثال ، خودرو گازسوز شرکت هوندا مدل Civic GX می تواند تا حداکثر220 مایل بدون سوخت گیری حرکت کند. در حالی که نوع بنزینی آن تقریبا تا 350 مایل بدون نیاز به سوخت گیری به حرکت خود ادامه می دهد. اگر یک خودرو که صرفا از گاز به عنوان سوخت استفاده می کند ، در جاده سوختش تمام شود ،به ناچار باید یا تا منزل صاحب خودرو و یا یک جایگاه سوخت گیری محلی گاز برای سوخت گیری یدک کشیده شود ، که احتمالا سخت تر از یافتن یک پمپ بنزین به طور عادی است.

در آخر بایست متذکر این نکته شد که ،گاز طبیعی همانند بنزین یک سوخت فسیلی است و جزو منابع غیر تجدید پذیر محسوب می شود.هر چند ذخایر گاز موجود در جهان هنوز مقدار قابل توجهی است ، اما نباید فراموش کرد که این مقدار نیز بالاخره روزی به پایان خواهد رسید.  طبق بعضی پیش بینی ها منابع گاز طبیعی کافی تا 67.1 سال دیگر وجود خواهد داشت.البته با این فرض که میزان تولید در سال 2003 ، در سال های آتی نیز  ادامه یابد.

با وجود مزایای زیاد خودروهای گازسوز ، انتظار می رود در دو دهه آینده استفاده از خودروهای گازسوز عمومیت بیشتری پیدا کند.به ویژه با بالا رفتن قیمت نفت.در این صورت کمک بزرگی به داشتن محیط زیستی پاک تر خواهد شد. 

خودروهای دو گانه سوز :

با توجه به مزایا و معایب خودروهای گاز سوز و بنزینی ، در این میان ، خودرو های دوگانه سوز که قادرند با هر دو نوع سوخت کار کنند ارزشمند خواهند بود. در خودروهای دوگانه سوز ، راننده به آسانی می تواند در حال رانندگی نوع سوخت خودرو را از گازی به بنزین و یا بالعکس تغییر دهد.

سیستم حمل ونقل عمومی گازسوز:

استفاده از گاز طبیعی در ناوگان حمل و نقل عمومی ، یعنی تاکسی ها ، اتوبوس های داخل شهری ، سرویس های مدارس و خودروهای جمع آوری زباله رواج بیشتری دارد. تعداد زیاد خودرو در این سیستم ها باعث می شود که خرید خودروهای نوع گازسوز یا تبدیل مدل های دیگر به نوع گازی ، مقرون به صرفه تر باشد. علاوه بر این ، وجود یک واحد نگهداری و تعمیرات  مرکزی و همچنین مساله سوخت گیری ساده تر و کاربردی تر، باعث رونق سیستم گازسوز در ناوگان های حمل و نقل عمومی  است.

بسیاری از کامیون های جاده ای و اتوبوس ها از نوع دیگری از گاز طبیعی به نام LNG  یا گاز طبیعی مایع استفاده می کنند. گاز مایع از سرد کردن گاز طبیعی تا دمای منهای 260 فارنهایت و متراکم شدن آن تا حالت مایع به وجود می آید. گاز مایع چگال تر است و بنابر این نسبت به فضایی که اشغال میکند مقدار بیشتری انرژی ذخیره شده دارد.این بدان معنی است که با حجم فضای ثابت ، میتوان مقدار بیشتری انرژی ذخیره کرد.

 منبع: http://www.parsikhodro.com

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم شهریور 1387ساعت 15:6  توسط میثم محمدی نژاد | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
این وبلاگ که با هدف آشنایی بازدیدکنندگانش در زمينه مکانيک و ارائه مطالب آزاد علمی و مهندسی جمع آوری شده از مقالات ، کتب و سایت های اینترنتی فعالیت می کند توسط اینجانب میثم محمدی نژاد مهندس رشته مکانیک نوشته شده است .

لطفا نظرات و پیشنهادات سازنده خود را در مورد این وبلاگ ارائه دهید.

برای جستجوی بهتر در وبلاگ به آرشیو موضوعی مراجعه کنید.

در صورت عدم نمایش عکس ها در وبلاگ ، بر روی آن ها راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب نمایید.

هر کسی خواست تبادل لینک کنیم ما رو با نام مهندسی مکانیک (محمدی نژاد) لینک کنه و در بخش نظرات بگه

مطالب این سایت از منابع گوناگونی جمع آوری شده اند که برخی از آنها منبع شان نامعلوم می باشد به همین دلیل اگر شخصی یا گروهی اعتراضی نسبت به مطلبی داشت در قسمت نظرات بگه تا منبع آن را قرار دهم .


ايميل من :
meysam7mn@gmail.com

پیوندهای روزانه
مترجم آنلاين
تبديل واحد آنلاين
انتگرال گيري آنلاين
محاسبات آنلاين چرخدنده ها
ترجمه آنلاين متن انگليسي به جملات فارسي
محاسبه آنلاين وزن اشكال مهندسي
محاسبه آنلاين وزن اشكال
تبديل آنلاين واحد هاي مهندسي
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
فروردین 1393
آبان 1391
شهریور 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
بهمن 1390
مرداد 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
اسفند 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
آذر 1387
آبان 1387
مهر 1387
شهریور 1387
مرداد 1387
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
آذر 1386
آبان 1386
مهر 1386
شهریور 1386
آرشيو
آرشیو موضوعی
وظايف و عملکرد اصلي سيستم تعليق در اتوبوس
اصول اولیه طراحی بدنه خودرو
موتورهای شش زمانه
سيستم هاي انژكتوري تزريق مستقيم GDI
پيل سوختی و نانو
نانوحسگرها و انواع آنها
كمك فنر مغناطيسي
سرعت سنج خودرو چگونه کار می کند؟
کنترل باد تایر
ترمزهای پیشرفته در خودروها
سيستم كنترل تطبیق سرعت ACC
دانلود کتاب مکانیک سیالات مانسون ویراست 6
دانلود کتاب ترمودینامیک سنجل ویراست پنجم + حل
طراحی اجزاء ماشین شیگلی - ویرایش نهم
دانلود کتاب ترمودینامیک ون وایلن ویرایش هفتم + حل
دانلود جزوه ریاضی مهندسی پارسه
آموزش نرم افزار solid works
دانلود مجموعه 120 مدل سه بعدی برای SolidWorks
دانلود رایگان نرم افزار انسیس - ANSYS Multiphysics
دانلود مستند بی نظیر کارخانجات عظیم
آموزش Ansys CFX & Fluent
دانلود جزوه مکانیک سیالات دانشگاه خواجه نصیر
دانلود فیلم آموزشی مهندسی رباتیک دانشگاه استنفورد
دانلود کتاب نکات کلیدی درس مکانیک سیالات
دانلود کتاب مقاومت مصالح تیموشنکو
دانلود جزوه معادلات دیفرانسیل دانشگاه امیرکبیر
دانلود جزوه مقاومت مصالح پارسه
دانلود کتاب مکانیک سیالات پارسه
دانلود کتاب دینامیک خودرو
دانلود واژه نامه تخصصی خودرو به زبان فارسی
دانلود کتاب حل المسائل انتقال گرما (هولمن)
دانلود کتاب ارتعاشات مکانیکی Mechanical Vibrations
دانلود کاملترین فیلم های آموزشی نرم افزار مطلب
مکانیزم ربات های متحرک برای حرکت در سطوح ناهموار
دانلود کتاب سیستم های دینامیکی
دانلود کتاب هندبوک مهندسی مکانیک
دانلود کتاب سیستم های کاربردی هیدرولیک
دانلود مجموعه فیلم آموزشی اصول کار گیربکس اتوماتیک
دانلود کتاب پمپ ها
دانلود کتاب اصول مهندسی موتور احتراق داخلی
سرعت بخشیدن به احتراق با پیستون های شعاعی
دانلود جزوه و پاورپوینت انتقال حرارت
دانلود مقاله نحوه عملکرد ترمز ABS
صندلی ،آینه و نورگیر برقی خودرو
سیستم های تخلیه دود و کنترل صدا
شمع (spark plugs )
افزايش توان در موتور به روش تيونينگ
آشنائی با سیستم هشدار انحراف از مسیر ( ILAS )
سیستم BlueTec
دانلود کتاب ریاضی عمومی یک پارسه
دانلود کتاب ریاضی عمومی دو پارسه
دانلود کتاب ریاضی مهندسی پارسه
موتور های دورانی چگونه کار می کنند ؟
ترمزهای ضد قفل چگونه کار می کنند؟
CVTچگونه کار می کند؟
سوپر شارژر ها چگونه کار می کنند ؟
خودروی هیبریدی چگونه کار می کند؟
انواع طراحي ها و سيستم هاي كنترل موشك ها
تاريخچه موشكي ايران
آشنايي با مكانيك سيالات
سوگند نامه مهندسی
مهندسي مکانيک گرايش سيالات يعني چه ؟
مهندسی معکوس چیست؟
معرفی بهترین سایت های فیزیک جهان
معرفي مهندسان مكانيك ايراني برجسته در عصر حاضر
رشته کارشناسی مکانیک (گرایش حرارت وسیالات)
تاریخچه مرسدس بنز
بزرگان ایران در جهان
آدرس تمامی دانشگاه های دولتی و آزاد ایران
معرفی بهترین سایت های فیزیک جهان(۲)
اندازه گيري ضخامت توسط امواج ماوراء صوت
ده آزمایش که جهان را متحول کرد
راه رفتن ربات و حفظ دینامیکی تعادل
مقايسه موتورهاي توربو شارژ و سوپر شارژ
استاندارد های مهندسی
نگاهی به جریان سیال در لوله ها
معرفی ساختار ديگ بخار
45 توصيه براي كاهش مصرف بنزين
انواع موتور های جت
سوخت هیدروژن
مبدل کاتالیزور
موتور ملی
موتور های شعاعی چگونه کار می کنند؟
توضیحی مختصر درباره رشته نقشه کشی صنعتی
جوشکاري زير آب
دینامیک حرکت (MOtion Dynamics)
سیستم خودکار پارک خودرو
ضريب درس هاي کنکور کار شناسي ارشد مهندسي مکانیک
رشته کارشناسی ارشد مکانیک (گرایش تبدیل انرژی)
بزرگترین ماشین روی زمین به وزن ۶۰۰۰ تن
سیستم حرکتی متغیر سوپاپ
روش های تولید ماشینی کامپوزیت ها
گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند ؟
سلول های سوختی چگونه کار می کنند؟
موتورهای شش زمانه
آيروديناميك پرواز
آشنايي با استپ موتور
آنتروپی
آنتالپی
نیروگاه هسته ای
دانلود کتاب تشریح کامل مسائل فیزیک هالیدی جلد 2
سرفصل های آموزش عالی رشته مکانیک در مقاطع مختلف
چارت واحد های کارشناسی مکانیک سیالات
نمونه سوالات درس استاتيک
نمونه سوالات درس مقاومت مصالح 1
نمونه سوالات درس مقاومت مصالح 2
نمونه سوالات امتحانی پایان ترم معادلات دیفرانسیل
جزوه ترمودینامیک،دانشگاه صنعتی شريف
جزوه استاتیک
جزوه مقاومت مصالح ۱
جزوه مقاومت مصالح ۲
دینامیک (حل مسائل مریام)
سوالات درس ارتعاشات دانشگاه سیدنی
سیستم کنترل قدرت خودرو TCS
بررسی ارتعاشات در چرخ دنده ها
کاویتاسیون در پمپ ها و روشهای مقابله با آن
جزوات کمک درسی مکانیک سیالات
شیوه تدوین پایان نامه گروه مهندسی مکانیک
اهميت بخشهاي مختلف استاتيك در كنكور كارشناسي ارشد
کارنامه تعداي از شرکت کنندگان آزمون کارشناسي ارشد
آمار و درصد پذيرش شرکت کنندگان کنکور کارشناسی ارشد
معرفي ظرفيت هاي پذيرش آزمون کارشناسی ارشد
اصول عملکرد بیرینگهای مغناطیسی و کنترلر آنها
کوپلینگ ها
گرماتاب چیست ؟
ترمز ABS چیست ؟
كنترل سريعتر با استفاده از سيالهاي هوشمند
آشنایی با سیستمهای سوخت رسانی
سيستم تخليه موتور ماشين
انواع چرخدنده
یاتاقان ها
سیستم ترمز هواپیما
انواع سازوكار زمانبندي متغير سوپاپها
فناوري های ترمز
سیستم های جدید ذخیره سازی انرژی در چرخ طیار
چرخ طیار های سرعت بالا
رژيم‌هاي كاري خود ارتعاشي موتور
مقدمه ای بر سیستم های هیدرولیک
پمپ های هيدروليکی
گاز طبيعي؛ راهي براي هوايی پاك : خودروهاي گازسوز
" توربین های گازی پیشرفته امروزی "
بررسي آلاينده ها در سيستم هيدروليك
سیکل ترکیبی چیست؟
آیرودینامیک اتومبیل
اساس کار خنک کننده های جذبی
آشنايي با پنيوماتيك
توربوماشین ها
محفظه احتراق موتور
ورق‌هاي آلومينيم در خودرو
بوستر خلائي و عملكرد ترمز
سيستم تعليق چگونه کار می کند؟
مبدل گشتاور
باس LIN
سیستم انتقال قدرت دو کلاچه
موتور های استرلینگ
کیسه هوا (Airbag)
نحوه كار كرد اگزوز
چيلرهاي جذبي
برج خنک کننده
جزوه انتقال حرارت دانشگاه صنعتی شریف
ترمزهای هواپیمای جت
جعبه دنده متوالی
کولر خودرو
روانکاری (lubricating)
کاربردهای دینامیک گاز
مايعات خنك كننده موتور خودرو
سیستم های رانش : موتور های جت
طرز کار سیستم جرقه زنی خودرو
موتورهای دوزمانه
موتور های شبه توربین چگونه کار می کنند؟
كلاچ
فناوري هيدروفرمينگ و كاربرد آن در خودرو
اطلاعات مفید برای ارشد مکانیک
خودروهای گازسوز
آزمایش تصادف
خودروی Hy-Wire
شناختي بر سنسورهاي صنعتي
سنسور اکسیژن خودرو
ECU را بشناسیم
تایمینگ متغیر سوپاپ
sQuba خودرو یا زیردریایی
نانوتکنولوژی در فیلترهای هوا
نانوتکنولوژی در تایرها
کاربرد نانو در صنایع دریایی
سیستم های تعلیق خودرو
استفاده از هواي فشرده براي حركت اتومبيل
نحوه كار راكت هاي فضايي
ماشین WIG
نحوه ی کار قفل برقی درب اتومبیل
وي 22 - عقاب دريايي
فرمان الکتریکی Steer by Wire
کمربند ایمنی
اجزای آسانسور
کمپرسور پیستونی
یاتاقان
یاتاقان الکترومغناطیس
گرمايش از كف
هارپ چیست؟
نحوه فرود هواپیما بر عرشه ناو هواپیمابر
کارشناسی ناپیوسته مکانیک
پیوندها
دانلود رایگان کتاب
انجمن هاي تخصصي مهندسي مكانيك
انجمن بين المللي مهندسين خودرو
فیلم های اموزشی مکانیک و برق خودرو
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

تماس با ما